Aké všetky informácie viete zistiť o svojom tele?

Informácie, ktoré viete v rámci prevencie zistiť o svojom tele

Informácie o Vašom tele sú veľmi cennou hodnotou vedúcou k lepšiemu zdraviu. Zistením základných dát o svojom tele a pravidelným monitoringom viete predísť mnohým zbytočným ochoreniam či zdravotným komplikáciám. Veľmi dôležitý je avšak aj pokoj a vyrovnanie sa s prípadnými nepriaznivými výsledkami, nakoľko zbytočný stres by ich mohol iba zhoršiť.

1. Sekvenovanie DNA genómu

Kompletný súbor DNA organizmu sa nazýva genóm. Prakticky každá jedna bunka v tele obsahuje kompletnú kópiu približne 3 miliárd párov báz DNA alebo písmen, ktoré tvoria ľudský genóm. Oproti bežným DNA testom, ktoré Vám zoskenujú iba časť DNA, sekvenovaním celého genómu viete získať najviac dát o Vašich genetických mutáciách a predispozíciách na rôzne ochorenia.

Ako to funguje?

Objednáte si test, ktorý Vám príde domov. Jednoducho si odoberiete vzorku slín a pošlete späť do laboratória. Nakoľko sa jedná o analýzu celého DNA genómu, výsledky trvajú dlhšie ako pri bežných DNA testoch, až pár mesiacov. Napríklad pri DNA teste od firmy Nebula máte po zanalyzovaní DNA genómu prístup do knižnice s Vašimi výsledkami na predispozície na vyše 300 ochorení, predispozície na povahové a výzorové črty a mnoho ďalšieho. Môžete si tam tiež dokúpiť doživotný prístup s pravidelnou aktualizáciou najnovších štúdií automaticky prepojených s Vašimi výsledkami.

Príklad vitamín D a nespavosť

Individuálne výsledky analýzy genómu DNA vieme porovnať so štúdiami v ktorých boli odhalené genetické regióny a varianty súvisiace s danými vlastnosťami či ochoreniami. Na obrázku vyššie má človek podľa danej štúdie vysoké zastúpenie daných genetických variantov aj vo svojom genóme a 100% percentil na vysokú hladinu vitamínu D, čo znamená, že užívanie vitamínu D pre neho nemusí byť až tak dôležité ako napríklad mať správne návyky na spánok, nakoľko môže mať v budúcnosti problém s nespavosťou.

Vysoký percentil a prítomnosť konkrétnych genetických variantov neznamená, že ochorenie či danú vlastnosť na 100% dostanete. Na to aby sa ochorenie prejavilo sa musia dané gény aktivovať (funkcia epigenómu), čo sa veľa krát nestane. Správnym životným štýlom viete ovplyvniť funkciu epigenómu, a teda znížiť si šance na ochorenie, na ktoré máte predispozíciu.

Tiež však treba brať do úvahy aj to, že dané genetické regióny a ich mutácie nemusia byť ani zďaleka jediné v genóme, ktoré ovplyvňujú danú vlastnosť/ocho­renie, v tomto prípade hodnoty vitamínu D3 a nespavosť. Nakoľko je táto časť medicíny iba v začiatkoch, dáta budú postupne pribúdať a výsledky sa tak budú dať vyhodnotiť každým rokom presnejšie.

Dovtedy je preto dobré brať výsledky s rezervou, ale zároveň podľa možností upraviť životný štýl.

2. Analýza RNA mikrobiómu

Črevný mikrobióm zahŕňa všetky prítomné mikróby vo Vašich črevách, ktoré fungujú ako "ďalší orgán", ktorý ovplyvňuje zdravie celého tela. RNA analýza mikrobiómu zahŕňa iba živé mikroorganizmy. Naproti tomu DNA analýza mikrobiómu môže zahŕňať aj mikroorganizmy, ktoré už nie sú živé a preto môže byť interpretácia výsledkov veľmi mätúca.

Ako to funguje?

Testy mikrobiómu, ktoré používame my a sú podľa nás najlepšie sú od spoločnosti Viome. Na výber máte test čisto iba zo stolice alebo zo stolice a krvi a prípadne aj zo stolice, krvi a slín. Podľa toho Vám príde domov príslušný test. Odoberiete vzorku zo stolice, krvi či prípadne zo slín a posielate naspäť do laboratória. Po odobratí vzorky máte mesiac na to aby im to prišlo do laboratória, optimálne samozrejme čo najskôr. Nevýhoda týchto testov je že ich zatiaľ neposielajú priamo na Slovensko, ale viete si ich poslať do Rakúska alebo Maďarska, prípadne cez sprostredkovateľskú firmu z USA.

Výsledky Vám prídu cca po mesiaci a dostanete extrémne veľa poznatkov ako je zoznam vyše 150 potravín, medzi ktoré patria potraviny najprospešnejšie pre Vaše zdravie, ako aj tie ktoré máte minimalizovať či úplne vylúčiť. Tiež koľko porcií týchto jedál je pre Vás optimálne cez deň konzumovať. Ďalej dostanete vyhodnotenie a zdravotný stav Vašich metabolických dráh, biologický vek, kompletný kvalitatívny zoznam mikróbov vo Vašom mikrobióme a odporúčanie aj na výživové doplnky a probiotické kmeňe určené konkrétne pre Vás. Kompletne je to vyše 60 strán informácií o Vašom mikrobióme, ktoré si viete jednoducho pozerať v ich aplikácií.

Príklad výsledkov analýzy RNA mikrobiómu

Na obrázku hore môžete vidieť časť zoznamu potravín, ktoré sú pre zdravie daného človeka vhodné, takzvané superjedlá, a zároveň potraviny, ktorým by sa mal najbližšie obdobie vyhýbať.

Rôzne typy diéty či pestrá a zdravá strava je všeobecne veľmi dôležitá, ale pomocou týchto dát a analýzy mikrobiómu viete jesť jedlá špecificky vhodné presne pre Vás a zároveň vylúčiť tie, ktoré Vám z dlhodobého či krátkodobého hľadiska tvoria v tele napríklad zápal, črevné problémy, kardiovaskulárne či psychické problémy.

Aktuálne celosvetovo najlepší test na RNA analýzu mikrobómu, ktorý sme našli je VIOME. Viac informácií na tomto linku: Viome test mikrobiómu

3. Biochémia krvi a moču

Aktuálne dáta o dôležitých vitamínoch, mineráloch, zápale či metabolizme z Vašej krvi.

Ako to funguje?

Vyberiete si želané parametre a objednáte sa na biochemické vyšetrenie napríklad vo firme medirex, lab.online alebo unilabs. Prídete na miesto, kde Vám zoberú krv a následne dostanete v elektronickej podobe výsledky. Optimálne je zvoliť si prvý krát širšie spektrum biochemických parametrov na odhalenie prípadných skrytých problémov. Ak je všetko v poriadku, tak po pol roku stačí základny biochemický prehľad vhodný pre Váš vek ako je krvný obraz, minerály, vitamíny, železo a s ním súvisiace parametre, metabolické parametre a parametre podľa Vašich špecifických potrieb.

Príklad výsledkov a čo môžeme ovplyvniť?

Niektoré výsledky si môžu vyžadovať následnú konzultáciu doktora a nemusia byť ovplyvniteľné iba zmenou nášho životného štýlu či doplnením napríklad vitamínov.

Vo výsledkoch na obrázku hore si môžeme všimnúť, že daný človek má všeobecne dobré výsledky až na vysokú špecifickú hmotnosť moču, čo väčšinou znamená, že pije nedostatok vody. Bez tohoto zistenia by sa mu mohli zbytočne po pár rokoch rozvinúť problémy z nedostatočného príjmu vody. Riešenie je samozrejme piť viac vody, ale aj upraviť každodenný návyk pitia vody. Na začiatku si napríklad aj zapisovať počet ml, ktoré denne vypije.

4. Kontinuálne monitorovanie hladín glukózy v krvi

Chcete zistiť ako ovplyvňujú rôzne potraviny, ktoré zjete, Vašu hladinu glukózy v krvi? Chcete si zabezpečiť kontinuálny prísun energie bez nárazových poklesov a únavy počas dňa? Môžete vyskúšať prístroje na kontinuálne monitorovanie hladín glukózy v krvi z angličtiny continuous glucose monitoring system (skratka CGM).

Ako to funguje?

Objednáte si systém CGM, na Slovensku dostupný napríklad FreeStyle Libre. Pred aplikáciou je dobré si umyť a oholiť miesto aplikácie, ktoré je vzadu na ruke nad lakťom. Aplikátorom si zavediete monitorovacie zariadenie a zalepíte prípadnou lepkou. Meranie vydrží v závislosti od toho, ktorý prístroj si kúpite cca od 10–14 dní. Cez aplikáciu v mobile alebo pomocou čítačky si môžete pohodlne pozerať aktuálne dáta o hladine Vašej glukózy v intersticiálnej tekutine, ktorá má oproti glukóze v krvi asi 10–15 minútové oneskorenie.

Tieto dáta Vám pomôžu upraviť kedy jesť dané jedlá alebo poradie v akom ich jete za účelom udržania si kontinuálnej energie počas dňa. Ďalej tiež po ktorých jedlách si dať napríklad krátku prechádzku, prípadne čo a kedy si dať pred alebo po športovom výkone vo fitku či behaní. V neposlednom rade slúžia tieto dáta ako prevencia cukrovky.

5. Chýbajúce tráviace enzýmy

Stav Vašich tráviacich enzýmov, ako sú napríklad laktáza, sachazáza, trehaláza, diaminooxidáza či lipáza, ktoré sú potrebné pre správne trávenie viete zistiť pomocou vyšetrenia nazývaného gastrofibroskopia.

Ako to funguje?

Na vyšetrenie sa môžete objednať v gastroentero­logickej ambulancií, v Bratislave napríklad v gastroentero-hepatologickom centre Thalion.

Gastrofibriskopia asi nie je najpríjemnejšie vyšetrenie, ale viete pri nej zistiť stav Vašich tráviacich enzýmov, a teda aj dôvod prečo môžete mať po niektorých potravinách gastrointestinálne ťažkosti. Bežne vyskytujúce sú napríklad laktózová či histamínová intolerancia, kedy máte málo enzýmu laktáza či diaminooxidáza. Niekedy Vám môže napríklad výjsť 40% enzýmu laktáza, čo môže vysvetľovať prečo Vám pri skonzumovaní malého množstva mliečneho výrobku nič nie je, ale pri zjedení väčšieho množstva napríklad syru je Vám zle.

Zavádzajúce testy na IgG potravinové intolerancie

Obzvlášť pozor si dávajte na ničím nepotvrdené a bohužiaľ bežne rozšírené IgG testy potravinových intolerancií.

V súčasnosti sa rozumie, že IgG špecifické protilátky pre potraviny ako sú napríklad mlieko, vajíčko či sója predstavujú normálnu imunologickú reakciu na jedlo konzumované v strave a reflekciu na potraviny, ktoré človek konzumuje v poslednej dobe. Intolerancia potravín nebola spojená s vyššími hladinami IgG a v skutočnosti môže byť vysoká hladina špecifického IgG pre potraviny spojená s ich toleranciou. 1 

Tieto testy nemajú žiadnu vedecky podloženú výpovednú hodnotu a jedine k čomu prispejú je k Vášmu stresu.

6. Monitorovanie spánku

Neviete zaspať, budíte sa často v noci či sa ráno zobudíte nevyspatý?

Kvalita spánku a dĺžka spánku

Medzi kvalitnú prevenciu patrí aj monitorovanie spánku. Aj na základe zozbieraných dát si viete pomôcť so správnymi spánkovými návykmi.

Vo výsledkoch na obrázku nižšie si môžete všimnúť, že spánok trval rovnako dlho, avšak kvalita spánku (hlboký a REM spánok) jednej noci je oveľa vyššia ako v noci druhej, čo môže mať vplyv na únavu, podráždenosť či nízku koncentráciu počas dňa, ale aj dlhodobé zdravie.

Na monitorovanie spánku môžete používať napríklad monitor spánku Withings, Oura ring alebo Apple watch.

TIpy na dobrý spánok nájdete v tomto článku: 28 overených tipov pre lepší spánok

7. Inteligentné každodenné monitorovanie tlaku, tepu, hmotnosti, percenta tukov, svalov a vody či príjmu tekutín

Monitorovanie týchto parametrov Vám pri správnej rutine zaberie asi 5 minút denne.

V tejto dobe si viete vybrať z mnoho možností inteligentných meracích zariadení, ktoré Vám vedia do Vašej aplikácie automaticky zaznamenávať každodenný tlak či hmotnosť. Pointa v pravidelnom zapisovaní si týchto údajov je tá, že viete včas zachytiť odchýlku napríklad vo svojej váhe, tj viete zistiť či ide Vaša diéta, udržovanie hmotnosti či naberanie svalov pri cvičení správnym smerom. Taktiež pri pravidelnom meraní tlaku či tepu dostanete presnejšie dáta ako keby ste raz za 2 roky absolovali meranie u doktora, kde by Vám na základe jedného merania vyvodil dôsledok.

Taktiež je raz za čas dobré zapisovať si koľko tekutín cez deň prijímate a zistiť tak či nemáte náhodou dlhodobo zlé návyky a nepijete málo vody. Existujú tiež už aj inteligentné flaše, ktoré Vám automaticky zapisujú počet ml, ktoré vypijete.

Použítá literatúra

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18489614/

© 2024 – Zakľadateľ TELOMERO a farmaceut PharmDr. Adam Letenay